Drive-In ve Drive-Through Raf Sistemleri

Drive-In ve Drive-Through Raf Sistemleri

Drive-In ve Drive-Through Raf Sistemleri

Depoda kullanılabilir alanların arttırılması, raflar için daha iyi bir seçim yapılmasıyla başlar.Tüm çözümler aynı sonucu vermez. E-Ticaretin artması sebebiyle daha fazla depo alanına yönelik olarak artış gösteren talep, mevcut tesisler üzerinde ellerindeki alanlardan en iyi şekilde yararlanmaları bakımından baskı oluşturmaktadır. Drive-in raf sistemi depo hacminde fiziksel bir artışta bulunmaksızın bu tesislerin etkinliğini arttırmak açısından bir çözüm sağlayabilir.

Drive-in Raf Sistemini Anlamak

Yüksek oranda depolama yapan tesislere yönelik olarak drive-in ve drive-through raf sistemleri aynı ürünün büyük miktarlarda depolanması için çözüm önerir. Örneğin; bir depoda sık olarak yerleştirilen profil ayaklar ortadan kaldırılarak yüklerin birbirine daha sık bir biçimde istiflenmesine imkan sağlayan 2 kat genişlikteki drive-in ve drive –through sistemleriyle işler yürütülebilir. Böyle bir drive-in sistemiyle, aynı tesisteki mevcut depolama zemininde %35e varan artış sağlanabilir.

Forkliftler, bir drive-in sisteminin içine doğru ürünlerin yükleme ve boşaltma işlemlerini yaparlar. Yükler, her bölümün üstündeki bir veya iki açıklıktaki profil ayakların arasındaki rayların üstünde yer alırlar. Giriş noktaları ve sıraların sayısı, sistemin drive-in mi yoksa drive-through mu olup olamayacağını belirler.

Her ne kadar drive-in ve drive-through sistemleri çeşitli benzerliklere sahip olsa ve onların farklı avantajlı tarafları bulunsa da bir tesiste her birinin diğerine göre avantajları bulunmaktadır.

1.Drive-In mi? Drive-Through mu?

Drive-in ve Drive-through palet raf sistemleri arasındaki en önemli farklılık erişim noktalarının sayısıdır. Drive-through sistemine bakıldığında istif aracı, sistem veya girişe her iki taraftan da doğrudan girebilir. Böyle bir düzen, ilk giren ilk çıkar ve geri çıkarma işlemlerinin yapılmasına imkan tanır. Drive-in raf sistemiyse tek bir giriş noktasına sahiptir ki bu da son giren ilk çıkar esaslı yükleme ve boşaltma metoduna dayanmaktadır.

2.Hangi Sistem Daha İyi?

Hangi sistemin bir depo için ne derece iyi olduğu o depodaki mevcut alana bağlıdır. Yüklerin sık bir şekilde istiflendiği ve raflara girişin sadece tek bir hattan mümkün olduğu alanlarda hiç kuşkusuz drive-in sistemi çok daha fonksiyonel olacaktır. Bununla beraber, ürünleri ilk girenin ilk çıktığı yerden çeken sistemlere ihtiyaç duyulduğunda ya da depolama alanı çift taraflı girişe elverişliyse bu takdirde drive- through sistemini kullanmak uygun olacaktır.

Drive-In ve Drive-Through Raf Sistemleri Nasıl İşler?

Palet raf sistemleri, paletleri destek ayakların arasında bulunan rayların üstünde tutar. Paletlerin üst üste istiflenmesine imkan bulunmayan durumlarda, drive-in ve drive-through sistemleri yeterli olabilir. Bu sistemler forklift sürücüsünün içerideki paletlere ulaşmasına izin verir.

Paletlerin farklı derinliklerde depolanmasına izin vermelerindendir ki bu sistemler asgari farklılığa ve çeşitliliğe sahip ürünlerin saklanmasında çok iyi iş çıkarırlar. Çoklu yüklerin geniş hacimli depolanmasına bağlı olarak bu sistemler kübik şekilli depolama alanındaki verimliliği azami seviyede arttırılmasına yardımcı olurlar.

1.Bir Drive-In Palet Raf Sistemi Nasıl Çalışır?

Bir drive-in palet raf sistemi, raflara tek bir giriş kullanır. Forklift sürücüsü aracı tünelden içeri sokarak paletlenmiş ürünleri rafların arkasındaki rayların üstüne yerleştirilir. İşçilerse daha yeni ürünleri eskilerin önüne kaydırır. Stoklar çekilirken sürücü en son istiflenen ürünler içinde en öndekilerden birini alır.

Paletler, alandaki forkliftlerin ulaşacağı yüksekliğe kadar istiflenir. İstif araçları paletleri farklı derinlikte istifleyebilirler. Forkliftin sadece teki bir taraftan girebilmesinden dolayı bu sistem, en son konulan paletlerin ilk olarak kaldırılmaya hazır olmasını sağlar.

Erişim için tek bir kısmın tek açıklığa ihtiyaç duymasından dolayıdır ki ürünlerin daha sıkı bir şekilde istiflenmesine yönelik olarak bu sistem ile ürünler bir köşeye ya da duvara karşı istiflenebilir. Asgari yüzeye sahip soğuk hava depolarının istiflendiği alanlar bu sistem için son derece elverişlidir. Bununla beraber bu sistem zamana duyarlı gıda maddelerinin veya stok rotasyonuna muhtaç ürünler açısından elverişli bir sistem değildir. Öte yandan, ürünler hızlı dönüşlere sahip olup çabuk satılıyorsa, bu “son giren ilk çıkar” prensibi işe yarayabilir.

Çift taraflı girişe yönelik olarak drive–through gibi bazı sistemlerin her iki tarafta da açıklıkları bulunabilir. Son bölümleri birbirine bağlanan girişlerin tersine drive-in sistemindeyse noktalar birbirine kavuşmaz. Bir travers merkezi destekler ve sürüşün başından sonuna kadar barikatlar oluşturur. Bu sistem forkliftli iki kişinin ürünlere ulaşmasını sağlayarak işçilerin aynı anda çekebileceği palet sayısını arttırır.

2. Drive-Through Palet Raf Sistemi Nasıl Çalışır?

Drive-through raf sistemi drive-in sistemiyle aynı konfigürasyona yani kuruluma sahiptir. Drive-in raf sisteminde tek kısım kapalıyken drive-through sisteminde forkliftler raf sırasını baştan sona kat eder. İki tarafta bulunan açıklıklar sayesinde, stoklar raflara ilk olarak eklenir ve ilk olarak da çıkar.

Forkliftlerin raf sıralarına güvenli olarak girişi çıkışı için tesiste palet rafların her iki ucuna da erişimi sağlayacak koridorlar bulunmalıdır. Bu, bir drive- through sisteminin köşe alanını doldurmasını engellerken alandan tasarruf yaparak paletlerin daha derine istiflenmesine imkan sağlar.

Daha eski ürünlerin daha çabuk bir şekilde hareket ettirilmesi gereken yerlerde veya malların düzenli rotasyona ihtiyaç duyulduğu durumlarda, ilk girenin ilk çıktığı sistem olan drive-through uygulanır ki bu sistem böyle durumlar için son derece kullanışlıdır.

Drive-In Palet Raf Sisteminin Faydaları

Son giren ilk çıkar prensibine dayalı olarak çalışan drive-in raf sistemi bir takım sınırlamalarına rağmen birçok avantajı da bünyesinde barındırmaktadır. Bazı depolama versiyonları, bu sistemin sağladığı faydaları arttıracak, onu bu avantajlardan faydalanan tesisler için daha iyi bir seçenek haline getirecektir.

1.Drive-In Raf Sistemi Depolama Alanını Arttırır

Mümkün olan bir takım değişikliklerle daha verimli yüzeye ihtiyacı olan bazı tesisler için drive-in palet raf sistemleri bazı avantajlara sahip diğer depolama çözümlerini de sunmaktadır. Drive-in raf sistemleri yıllarca soğuk kasaların depolama faaliyetlerinde ya da sınırlı alana ve üzerinde aşırı hareketin tehlike yaratacağı kaygan zemine sahip soğuk hava depolarındaki istiflemede arzu edilen çözüm olmuştur.

Drive-in palet raf sistemi sadece soğuk odalarda kullanılmayıp ufak ama azami palet sayısını depolamaya ihtiyaç duyan alanlarda da kullanılır ve randıman verir.

Sırt sırta palet raf sistemiyle drive-in ile mukayese ederseniz drive-in depolamada %75 daha fazla ürün stokladığınızı görürsünüz. Tek taraflı bir girişe ihtiyaç duyduğundan dolayıdır ki bu sistem drive through’a göre toplamda daha az alana ihtiyaç duyar.

2.Tek ya da Çift Taraflı Depolama Seçeneği

İş drive-in sistemini seçmeye geldiğinde, sistem size tek ya da çift taraftan yükleme ve boşaltmada esneklik sunar. Ayrıca sistemin işleyişi ilk girenin ilk çıktığı veya son girenin ilk çıktığı bir stoklama ve ürün çekme imkanı da sunmaktadır.

Raflara erişim söz konusu olduğunda, kurulmuş tek bir drive-in sisteminin girişi için sadece tek bir koridor girişi yeterlidir. Bu seçenek, raflar ve onlara erişim için son derece az yer kaplayacak mahiyettedir. Sistemi ilk giren ilk çıkara dönüştürmek için deponun başının ve sonunun açık olacağı drive-through sistemine uygulayacak yeterli alana sahip olunması gerekmektedir. Çünkü böyle bir sistem koridor ve karşı koridorlara gereksinim duyduğu için, drive-indeki işleyişten daha fazla zemin alanına ihtiyaç duyacaktır. Diğer raf sistemleriyle mukayese edildiğinde gene de depolama alanı artmaktadır.

Tek ya da çift stoklama girişine sahip drive-in veya drive-through düzeni marifetiyle bu depolama sistemindeki esneklik geliştirilir.

3.Drive-In Raf Sisteminin Maliyet Avantajı

Drive-in palet raf sistemi günümüzde rağbet görmektedir. Ancak bu beklenmeyen bir eğilim değildir. E-ticaretten kaynaklanan artan depo ihtiyacı sebebiyle, tesisler depolarında ürünleri en az yer kaybıyla istiflemenin yollarını aramaktadır.

Diğer raf sistemleriyle karşılaştırıldığında drive-in son derece düşük maliyete mal olmakta ve buna mukabil yüksek yoğunlukta bir depolamaya imkan tanımaktadır.

Şöyleki; iki ya da üç derinlikli raflar, palet kayar sistem ve push-back raf sistemleri drive-in raf sisteminin 2 katına mal olmaktadır. Bu maliyet avantajı da, tesislerin daha verimli hale sokmak istediği çok sayıda depo açısından bu raf düzenini tercih sebebi haline getirmiştir.

4.Drive-In Palet Raf Sistemlerinin Kişiselleştirme Seçenekleri

Drive-In palet raf sisteminden drive-through palet raf sisteminin işleyişinde değişiklik yapılması, tasarımı değiştirmek açısından tek bir yol sunarken tedarikçiler drive-in palet raf sisteminin kişiselleştirilmesi bakımından birçok ihtiyacı karşılarlar.

Drive-in raf sistemini diğer seçenekle bir arada kullanmak raf sistemi kullanan tesisler göz önüne alındığında gayet normaldir. Tasarıma bağlı olarak bu sistemler kayar raflarla ya da push-back raf sistemleriyle bir arada kullanılabilirler. Böyle sistemlerde eğim paletleri öne doğru iter, böylece istif aracı raflardan ürün çekmek için rafların dibine kadar gitmek zorunda kalmaz.

Flow-through (Palet kayar sistem) sistem ürünlerin bir taraftan yüklenip diğer taraftan toplanmasını sağlamak suretiyle ilk giren ilk çıkar sistemini yaratır. Eğimli raflar vasıtasıyla ortaya çıkan yerçekimi, paletleri boşaltma kısmına sürer sürmez forklift sürücüsü paletleri oradan alır.

Push back rafları yükleme ve boşaltma işlemlerini aynı taraftan yaparlar, sonuçta da bu son giren ilk çıkar sistemi olur. Push back yani geri itmeli rafların arka bölümü kapalı olduğundan dolayı ya duvara karşı konumlandırılabilirler ya da drive-in raf sisteminin bir parçası olabilirler. Kayar sistemdeki raf düzeninde olduğu gibi push back rafları da eğimli bir açıyla paletlerin doğal olarak öne kaymasını ve boşaltma noktasına varmasını sağlar. Yeni ürünler yüklendiği zaman istif makinasını kullanan sürücüler rafın üstünde yer alan paletleri geriye doğru iter ve bu da sisteme adını verir.

Drive-in raf sistemine başka depolama araçları ekleyebilmek sistemin verimliliğini arttırır.

Bir Drive-In Sistemine İhtiyacım Var mı?

Bütün depolar drive-in raf sisteminden faydalanmasa da ortaya çıkan farklı durumlar bu depolama sistemi seçeneğini diğerlerine göre daha verimli konuma sokar. Tesisinizin böyle bir depolama şekline ihtiyaç duyup duymayacağı tamamen depolanan ürünlere ve mevcut alana bağlıdır.

1.Son Giren İlk Çıkar ya da İlk Giren İlk Çıkar

Son giren ilk çıkar depolama yöntemini kullanırken bile geçerliliğini koruyacak kadar hızlı hareket eden ürünleriniz varsa, drive-in raf sistemine güvenebilirsiniz. Son kullanma tarihi geçip bozulabilen ürünler sona kalamazken, raflarda belirli bir zamana bağlı kalmaksızın istiflenmiş olduklarından dolayı üretilmiş maddeler ve bozulmayan mallar bu sistemde kullanıma uygundur. Hatta sınırlı raf ömrüne sahip fakat hızlı bir rotasyonu bulunan ürünler ki bunlar örnek olarak dondurulmuş gıdalar verilebilir, bunlar son giren ilk çıkar sisteminde gayet iyi depolanabilirler.

Drive-through sistemine yönelik olarak ilk giren ilk çıkar yükleme ve boşaltma yöntemini kullanabilirsiniz. Bu seçenek bozulabilen, tazelik ve çok talep görme açısından düzenli stok rotasyonuna ihtiyaç duyan diğer ürün gruplarında son derece işlevseldir.

2.Fazla Miktarda Yük Depolamak

Kısıtlı alanda geniş hacimli ürün depolama ihtiyacı olan tesisler drive-in raf sisteminin kullanımından faydalanacaklardır. Bu sistemin alanı daha etkili kullanması sebebiyle, herhangi bir depo bu sistem sayesinde diğer depolama sistemleriyle kıyaslandığında aynı yüzeyde çok daha fazla ürün depolayabilmektedir.

İdeal olarak drive-in raf sisteminde depolanan ürünler benzer hacimlere sahip olurlar veya aynı ürünlerdir. Şayet farklı ürünler depolanmışsa, bu takdirde boşaltmanın daha verimli yapılması açısından raf sıralarına aynı ürünleri dizmek gerekir.

3.Blok Şeklinde Depo Rafı Olmadan Üst Üste Ürünleri Yığmamak Gerekir

Ürünlerin bazı tipleri ekonomik olsun diye üst üste yığıldığında, her zaman paletli olan ürünler üstteki ürünlerin tümünü desteklemeyebilir. Ürünlerin yüksek hacimde depolanması gereken durumlarda paletli ürünlerin zarar görmeden muhafazası gerekir. Drive-in depolama sistemi bu iş için son derece elverişlidir.

Her raf, bir palet sırasını muhafaza ettiğinden dolayı her raf sırasının yeterli desteği bulunmaktadır ve sonradan ilave edilen ürünleri desteklenmesi ihtiyacından dolayı ürünler hasar riskine kapalıdır. Ürün yığma gibi, drive-in raf depolamada tüm ürünler aynı anda tek bir raftan boşaltıldığında en iyi şekilde randıman verir.

4.Ürün Hazırlama

İşçiler bütün ürünlerin yükleme ve boşaltmasını hemen yaptığında, son giren ilk çıkar sisteminin sorun olmaması sebebinden ötürü ürün hazırlama açısından bütün raf sistemleri içinde drive-in palet raf sistemi en iyi kullanıma sahiptir. Şayet büyük miktarlarda malın depolardan aynı zamanda çıkışı söz konusuysa drive-in palet raf sistemini kullanın. Drive-in raf sisteminde bulunan paletler teslimat için tıra doğru hızlı bir şekilde götürülmek üzere hazırlandıklarında, onların tıra hızlı bir şekilde yüklenmeleri için toplanma alanları olan doklara yakın yerlerde bulunmaları gerekmektedir.

Buna ek olarak, teslimatı yapılacak ürünler, drive-in raf sisteminin boş depolama alanlarında hazırlanırken, depolanması daha uzun zaman alacak ürünler başka yerlerde tutulurlar.

5.Dönemsel Yükleme ve Hızlı Satılan Ürünler

Ürünü nakliyeye hazırlama, son girenin ilk çıkan olduğu depolama yönetimini akıllıca nasıl kullanıyorsa aynı durum dönemsel yani sezonluk depolamada da geçerlidir. Yılın belli zamanlarında ya da çok fazla satılan ürünler drive-in raf sistemindeki son giren ilk çıkar prensibinden olumsuz yönde etkilenmez.

E-ticaret açısından bakıldığında bir çok değerli hediyelik eşya, tatil sezonunda depo raflarında uzun süre kalmaz. Kızılcık sosu ya da baharatlı bal kabağı gibi birkaç ayda satılması gereken ürünler yılın belirli zamanları için üretilmiş ürünlerdir. Böyle raf sisteminde sıra sıra duran bu ürünlerin alışıla geldiği gibi depodan bir an önce tahliyesi elzemdir. Yani daha eski ürünler depoda uzun süre kalmaz.